Kam na kole kolem Plzně - část 2. - Bikeheart

Kam na kole kolem Plzně – část 2.

Koukáš do mapy, prstem (nebo myší) kroužíš kolem Plzně a vymýšlíš, kam si vyrazit na cyklovýlet? Věř, že skvělých cest jsou tu mraky. Okolí Plzně je pro cyklistiku jako stvořené. Z celé řady krásných míst se v tomto článku zaměříme na cestu z města k zámku Kozel. Přímo z Plzně se k zámeckému rybníku dostaneš na horském kole bez kontaktu s frekventovanou silnicí. Navíc stačí překonat jen 1 kopec, takže výlet tímhle směrem potěší i začínající cyklisty, cyklistky a troufneme si tvrdit, že je vhodný i pro rodinný výlet s malými sportovci.

Jak se vymotat z Plzně
Jestli je tvůj start v centru města nebo u vlakového nádraží, stačí dojet k řece Radbuze, kolem které je vybudovaná cyklostezka č. 3 a 31. Jasně, nezbytnou informací je, že pojedeš proti proudu řeky kolem rozlehlé stavby bývalé Papírny, která dnes slouží jako super kavárna a kulturní prostor. Až kolem Papírny pojedeš příště z nějakého švihu, zastav se na kafe a dort.

Foto: FB Papírna Plzeň

V případě téhle cesty bude na občerstvovací zastávku ještě brzy. Cyklostezka pokračuje dál přes Doudlevce (kde je mimochodem další supr podnik pro cyklisty: Host’n’host), kde se projíždí Sport parkem Škoda a po panelové cestě kolem areálu Vodárny se vystoupá mezi domky, kde je kromě cyklostezky č. 31 i značená žlutá turistická cesta. Když se budeš držet téhle turistické značky, dovede tě až na Radyni, odkud je celkem technicky náročný sjezd do Šťáhlav po červené turistické cestě. Stoupání až ke zříceníně hradu Radyně i sjezdu z kopce je možné se vyhnout. Těžko se to popisuje, tak sdílíme GPX s vyznačenou objížďkou až k dobře zvládnutelnému úseku červené trasy do Šťáhlav.

Kolem Kozlu
Ve Šťáhlavech je snad jen jediná možnost občerstvení, která stojí za zmínku: Dřevěná kavárna. Na vesnici fakt povedené místo, kde se ti bude líbit, snadno doplníš cukry a můžeš odtud pokračovat k zámku Kozel, který najdeš podle modré turistické značky.

Cesta vede dubovou alejí, kolem Bezejmenné čajovny až k zámeckému rybníku, kde se promenádují hodně ochočené kachny a vyznavači romantiky si tu mohou půjčit pramici.

Až probádáš celý zámecký park (samozřejmě pěšky, na kole se tu nejezdí), můžeš pokračovat ještě kousek do lesů kolem Centra Hájek až k občerstvovně na Hádkách, kde se to rojí cyklisty a turisty snad za každého počasí. Snad za to může ten chleba, který si tu sami pečou a podávají ke každé polévce nebo namazaný sádlem a posypaný škvarky.

Cesta zpět
Zpátky do Plzně je možné jet kromě stejné cesty i krapánek jinudy.

Jednodušší varianta vede opět přes Šťáhlavy, kde je bohužel nutné na návsi najet na silnici vedoucí kolem barokního kostela sv. Vojtěcha do Starého Plzence. Úsek po silnici je sice jen 4 km dlouhý, ovšem dost frekventovaný. Chce to dávat bacha a obrnit se trpělivostí, protože někteří řidiči tu ohledy na cyklisty moc neberou. Ve Starém Plzenci se na hlavní křižovatce u náměstí dáš vpravo k řece a těsně před mostem odbočíš doleva, kde začíná nový úsek asfaltové cyklostezky č. 31. Tou se dostaneš až do Koterova, odkud je to coby kamenem dohodil zas do centra Plzně.

Náročnější cesta vede kousek pod zmiňovanou občerstvovnou na Hádkách. Za Neslívským rybníkem odbočuje žlutá turistická cesta vlevo k hájovně Potoky. U hájovny se ze značené cesty uhne vlevo po zpevněné lesní cestě, která se po pár minutách stoupání odbočuje vlevo a kopíruje červenou turistickou trasu vedoucí přes Maršál (kdo chce kopec, nechť si to vyjede).

Obě cesty – jak neznačená pohodička z kopce, tak červená technicky náročná trasa přes Maršál, se potkávají u areálu Svidná, kde začíná zelená značka. Ta vede pořád z kopce až do Sedlce, který těsně sousedí se Starým Plzencem, odkud už je trasa stejná, jako u jednodušší varianty návratu. Zpestřením před asfaltovou cyklostezkou může být ještě výšlap na Rotundu sv. Petra a Pavla. Je to spíš na chůzi, než na výjezd, ale výhled z rotundy je famózní.

Tenhle výlet může mít 28 km, ale i 45 km. Záleží, kterou cestou se vydáš. 🙂 Tak ať se ti trasa líbí a až budeš zpět, poděl se o své zážitky na FB stránce Bikeheart.