3 věci, které zkontrolovat před každou jízdou na kole - Bikeheart

3 věci, které zkontrolovat před každou jízdou na kole

Bezpečí na prvním místě! Než vyrazíte hltat kilometry a sbírat zážitky na MTB, gravel biku nebo silničce, ujistěte se, že kolo je na jízdu po technické stránce připravené. Tady je podle nás ta úplně základní kontrola před jízdou, kterou byste měli provést.

Brzdy

Kdyby nic jiného, tak kontrola brzd by měla proběhnout před každou jízdou. Nejde o žádnou složitou diagnostiku. Bohatě stačí promačkat páky, jestli je nepromáčknete až k řídítkům, což by znamenalo, že je v brzdícím systému vzduch, nebo povolené lanko – a to je špatně. Pokud se vám to stane u hydraulických brzd, zkuste páčky párkrát promačkat. Většinou se po několika stisknutí vrátí a je to v cajku. Děje se to hlavně v případě, když skladujete kolo ve vertikální poloze, třeba pověšené na stěně za přední kolo. U brzd s lankem může být vytahané lanko, nebo příliš ošoupané brzdové špalíky. Pak je třeba lanko nebo brzdové špalky dotáhnout nebo vyměnit.

Pokud jsou brzdové páčky v pohodě, zkuste zabrzdit přední kolo, pak zadní kolo. Brzdí to? Diagnostika je hotová! 🙂 Já to dělám úplně automaticky a zabere to celé pár vteřin. Poslední, co chcete, je zjistit problém až někde ve sjezdu.

Tlak v pláštích

Pokud nejste závoďáci, tak není nutné úplně exaktně a přesně měřit tlak v pláštích. Já používám svou osobní “palcovou metodu”. Vezmu palec, druhou rukou ho přitlačím na plášť a vidím a cítím jestli přifouknout nebo ufouknout. Pokud potřebujete přesné číslo, je zpravidla napsané na boku vašeho pláště. Pokud jezdíte na bezdušových pláštích, můžete foukat nižší tlaky. Taky je dobré si promyslet, jaký terén zhruba pojedete, protože na asfaltu je lepší mít vyšší tlak než někde na kořenech.

Tlak u horských kol by se měl pohybovat v rozmezí 2–3 bary / 30–40 psi, u gravel biků cca 4 bary / 60 psi (u bezdušových plášťů stačí jen 3 bary), u silničních kol  8 barů / 120 psi (galusky až kolem 10 barů / 145 psi).

kontrola před jízdou nahuštění plášťů
Kontrola kola před jízdou znamená i kontrola tlaku v pneumatikách.

Primárně jde o to zkontrolovat, že nemáte měkké kolo, abyste necvakli duši nebo se vám nesvlékl bezdušový plášť. To se doma řeší líp, než někde na silnici. A taky je dobré s sebou vozit pumpičku nebo bombičku CO2.

Stav řetězu

V samostatném článku najdete proč řetěz mazat a jak na to. Pokud nechcete poslouchat během své jízdy nepříjemné vrzání, zkontrolujte stav svého řetězu. Špinavý řetěz očistěte a namažte. Všechno bude šlapat jako na drátkách.

Pokud objevíte závadu, na kterou sami nestačíte, vydejte se do servisu. Lepší promeškat jednu vyjížďku, než se rozbít v lese nebo na silnici. Tak ať vás kolo nezlobí a každý den v sedle si užijete na 100 %.