Gravel. Co to je, proč je cool a proč ho většina z vás potřebuje - Bikeheart

Gravel. Co to je, proč je cool a proč ho většina z vás potřebuje

Gravel sem, gravel tam, gravel všude kam se podívám. Tohle slovo je nejen v cyklo kruzích slyšet čím dál častěji. Co to vlastně je ten gravel? Tak hlavně je to anglický výraz pro štěrk, což vlastně vysvětluje, k čemu je tenhle druh kola určený.

Ve zkratce jde říct, že gravel je takový hybrid mezi silničkou a bikem. Hodně zjednodušené, ale myslím si, že dostačující vysvětlení. Prostě silnička na polety lesem a po štěrku. 🙂

Při pohledu na gravelové kolo si nezkušený pozorovatel řekne, že jde prostě o silničku. O něco zkušenější pozorovatel si možná řekne, že je to cyklokrosové kolo. A ejhle, je to gravel.

Gravel cyklista
Gravel je coooooool

Gravel vs. horské kolo

Rozdíl mezi gravelem a bikem vidíte na první pohled. To není nic složitého. Ale v čem je jiná jízda na gravelu a jízda na biku?

Pro mě osobně primárně v posedu. Jsem docela dlouhej chlapík, co je ohnutej jak kandelábr po tornádu, takže složit se na bike s širokýma řídítkama je pro mě dost oříšek. Ergonomie gravelu mi přijde pro tělo přirozenější a hlavně na zahnutých řídítkách máte mnohem víc možností, jak se chytit. Takže to můžete střídat, ulevit rukám i zádům a svět je hned o něco krásnější.

Další rozdíl je prostě v tom, že gravel jede. Vždycky, když přesednu z gravelu zpátky na bike, mám prvních pár kilometrů zvláštní pocit, že za sebou něco táhnu, protože je to takový utahaný. 🙂

Gravel vs. silniční kolo

Gravelové kolo se oproti silničnímu liší zejména svojí geometrií a obutím. Rozdíl mezi silniční žiletkou a gravelovým pláštěm s větším nebo menším vzorkem uvidíte na první pohled.

Taky ergonomie gravelu je trochu jiná, než u silničního kola. Střed je posazen výš. Vidlice je širší a vyšší, takže na gravel můžete obout i pořádné bambule a nebudete drhnout.

Silnička je sice taky cool, ale víme, jak vypadají české silnice a navíc, občas prostě chcete uhnout z hlavní silnice na lesní pěšinu a polítat v lese.

Proč je tak cool?

Já to popravdě nedokážu sám vysvětlit. Dlouho jsem byl zarytý biker. Úzký řídítka a úzký pláště mě nijak extra nerajcovaly. Potom jsem ale chtěl začít jezdit i delší trasy a co si budeme povídat, 100 km na biku po silnici není úplně zážitek, pro který byste šli světa kraj.

Takže jsem se rozhodl pořídit si silničku. A než jsem to stihnul, tak mi to Jíra vymluvil a řekl mi, že gravel bude pro mě to pravé ořechové. Hele a měl pravdu. 🙂

Je to něco jiného. Je to zábava. Jede to a přitom se nemusíte bát, že někde bouchnete galusku o sebemenší díru. V pohodě můžete jezdit lesem. Krásně se svezete i po asfaltu. A i ta atmosféra gravelího balíku je tak nějak jiná, než na biku. Ne že by mě přestaly bavit široký řídítka a polety lesem, to ani náhodou. Ale ta kombinace gravel + bike je skvělá. Jen to přesedání je někdy trochu zvláštní. 😀

Skupina gravel cyklistů
Atmoška v gravelím balíku je fajn

Proč si myslím, že ho většina z vás potřebuje?

Ruku na srdce. Pokud zrovna nejezdíte do bikeparků skákat dropy, jezdíte pravděpodobně 90 % svého času po stezkách, asfaltech a maximálně nějaké lesní cestě.

A opravdu potřebujete na takovou vyjížďku 100mm zdvih, široké pláště a 1×12 SRAM?

Neseděl by vám víc gravel, který s vámi v pohodě všechno tohle objede a ještě vám dá částečné výhody silničního kola pro delší výlet?

Nechci si tady hrát na křišťálovou kouli, ale schválně si za pár let povíme, jakým směrem se vydaly křivky prodeje gravelů a jakým směrem se vydaly prodeje HT biků.

Večerní romantika na gravelu
Gravel, západ slunce, úplná romantika

A pokud už svůj gravel máte a nebaví vás jezdit samotné, nebo pokud chcete objevit nějaké nové trasy, tak mrkněte k nám na web a přihlaste se na některou z pravidelných pondělních gravel vyjížděk.

Žena gravel cyklistka
Gravel je cool i pro holky. Tak se dámy nebojte a připojte se k Lůce na Girls only gravel vyjížďky